Beoordelingsgesprek: evaluatie en toekomstplanning
Anders dan het functioneringsgesprek is het meer een eenrichtingsgesprek: de leidinggevende doet vooral het woord, de invloed van de medewerker beperkt zich meer zich tot het maken van afspraken. Naast de evaluatie van het functioneren van de medewerker van het afgelopen jaar (eindejaarsgesprek), worden er ook afspraken gemaakt voor de komende periode. Als laatste komen de consequenties voor salaris en andere arbeidsvoorwaarden aan de orde.
Aan het begin van het gesprek geeft de chef zijn/haar feedback aan de medewerker en licht dit toe. De medewerker krijgt de ruimte om hierop te reageren (weerlegging), maar dat heeft geen consequenties voor het oordeel. Aan het eind van het beoordelingsgesprek komen de consequenties van het oordeel aan bod. Denk bijvoorbeeld het wel of niet verlengen van contract of eventuele vernieuwde afspraken voor de toekomst.
Doel beoordelingsgesprekken
Belangrijk!
- Oordeel niet over onderwerpen waarover jij, als leidinggevende, niet kunt oordelen.
- Vermijd dus zinnen als ‘men zegt…’, ‘ik heb gehoord dat…’
- Houdt het verloop van het gesprek in eigen hand, hierdoor vermijd je een ongestructureerd gesprek, waarin de helft niet wordt gezegd.