Employer Branding: zo trek je blijvend personeel aan
Met goede employer branding vind je technische mensen die op lange termijn voor jouw bedrijf willen werken. Hierbij 3 tips om je op weg te helpen.
1. Vertel het authentieke bedrijfsverhaal
Vertel in plaats hiervan jouw eerlijke en authentieke bedrijfsverhaal door in het wervings- en selectieproces minimaal het volgende aan bod te laten komen:
- wat jou als werkgever zo interessant maakt;
- in wat voor bedrijfscultuur de kandidaat komt te werken als hij bij jou aan de slag gaat;
- met wat voor soort machines en techniek er in jouw bedrijf wordt gewerkt;
- en wat de kandidaat bij jou kan leren.
2. Blijf met jouw werknemers in gesprek
Bijvoorbeeld, door regelmatig samen te kijken naar:
- hoe werknemers de carrière die ze voor ogen hebben in jouw bedrijf kunnen opbouwen;
- hoe jouw organisatie werknemers kan ondersteunen bij het verder ontwikkelen van hun kennis en vaardigheden.
Goede communicatie met je medewerkers is een belangrijk onderdeel van employer branding. Hoe jij communiceert met je medewerkers, bepaalt voor een groot gedeelte hoe ze over jou praten tegen de anderen. Je medewerkers zijn je belangrijkste ambassadeurs. Daar kan geen enkele andere reclame tegenop. Als jij bekend staat als een goede werkgever, verspreidt het zich als een lopend vuurtje onder potentiële kandidaten.
3. Zorg voor een prettige werkomgeving
- gereedschappen en materialen die niet klaarliggen;
- niet goed worden geïnformeerd over wat er moet worden gedaan bij een klus;
- de werkgever verwacht dat er wordt overgewerkt, soms zelfs tot ver in de avonduren.
Een ieder van de bovenstaande werksituaties kan voor een werknemer al een reden zijn om binnen een jaar verder te solliciteren.
Je trekt de juiste vakmensen aan en voorkomt dat ze binnen een jaar gedesillusioneerd verder solliciteren door het authentieke verhaal van je bedrijf te vertellen, met je werknemers in gesprek te blijven en te zorgen voor een prettige werkomgeving. Je voorkomt hiermee ook dat een concurrerend bedrijf er met jouw kracht vandoor gaat. Kortom, goede employer branding loont!