9 tips voor beginnende leidinggevenden
Je maakt promotie en plots worden je collega’s je ondergeschikten. Hoe gedraag je je? We geven 9 tips voor beginnende managers.
1. Neem wat afstand
Als leider heb je een andere positie dan als collega. Te sterke persoonlijke banden maken het moeilijk om knopen door te hakken. Neem dus wat afstand van je vroegere collega’s.
2. Geef aan wat men van jou kan verwachten
Geef aan wat jouw rol als leidinggevende zal zijn, welke doelen je wilt bereiken en hoe je te werk gaat. Licht ook toe wat jij van je medewerkers verwacht.
3. Doe niet teveel zelf
Doe geen dingen die een medewerker moet doen. Pak alleen de meest noodzakelijke werkzaamheden op en delegeer zoveel mogelijk.
4. Bemoei je niet met de uitvoering
Laat je medewerkers hun eigen manier van werken vinden, ook al weet je precies hoe ze iets moeten aanpakken en wil je ze graag helpen.
5. Toon belangstelling
Toon interesse je mensen, wees nieuwsgierig. Zo krijg je een beter inzicht in hun achtergrond en kan je adequater ingrijpen, bijvoorbeeld als er iets fout gaat.
6. Leer omgaan met stress
Accepteer alvast dat je fouten gaat maken en dat je soms maatregelen zal moeten nemen die onpopulair zijn. Dan heb je minder last van stress eens het zover is.
7. Stel je buigzaam op
Hou niet te sterk vast aan je eigen ideeën. Als je merkt dat je medewerkers grote weerstand hebben tegen je aanpak of dat je plan niet lukt, stel je dan flexibel op en gooi het over een andere boeg.
8. Gun jezelf tijd
Accepteer dat het even duurt voordat je alle regels van het nieuwe spel kent en het leidinggeven goed aanvoelt. Maak jezelf niet onzekerder dan je al bent en neem de tijd om te leren. Als je wil weten hoeveel inwerktijd gebruikelijk is, ga dan eens praten met je voorganger.
9. Train jezelf
Over goed management valt meer te vertellen dan enkele tips. Als dat je er behoefte aan hebt, kan het goed zijn om een managementtraining te volgen.