3 Do’s voor dé HR-afdeling in de technische sector
Personeelsadvertenties op personeelsbussen, of ze ophangen in de lokale voetbalclub: het is schieten met hagel. 90% van de werkzoekenden zoekt namelijk een nieuwe baan via het internet. WR.nl heeft veel ervaring met succesvolle werving en selectie in een krappe arbeidsmarkt. Wij delen graag onze kennis en ervaring met je. Hieronder vind je 3 do’s voor jouw HR- afdeling.
1. Durf te vragen
Keer op keer mensen werven en selecteren kost kapitalen. Is het verloop onder jouw werknemers groot, onderzoek dan eerst waaraan het ligt. Misschien selecteer je niet de juiste kandidaten. Misschien zien werknemers om een of andere reden geen toekomst bij jouw bedrijf. Of misschien is het salaris dat je biedt niet competitief. Ga op onderzoek uit en pak het probleem bij de wortel aan. Je kunt enorm veel besparen op HR-kosten door een vaste groep van enthousiaste en ervaren vakmensen aan je te binden.
2. Bereid je grondig voor
Ook als je geen interesse hebt in een kandidaat die heeft gesolliciteerd, is het toch zaak om een reactie te sturen. Hiermee investeer je in het imago van jouw bedrijf; in employer branding. Tegenwoordig plaatsen mensen hun ervaringen graag online. Onbeantwoorde sollicitatiebrieven kunnen leiden tot negatieve reviews. En dit soort reviews wil je toch voorkomen?! Kortom, besluit je de werving en selectie in eigen hand te houden, zorg er dan voor dat je voldoende menskracht op de HR-afdeling hebt om iedere sollicitatie netjes af te handelen. Lukt het niet, dan is het misschien verstandig om de werving en selectie uit te besteden.
3. Bereid je argumenten voor
Wat is de wervingsstrategie van jouw HR-afdeling: plaatsen zij vacatures op jullie social media kanalen en website? Het is nog maar de vraag of de vacatures op jullie eigen kanalen goed worden gevonden. Onze ervaring is dat dit over het algemeen niet het geval is, omdat Google jouw kanalen niet indexeert als vacaturesites.
Het is daarom slim om te adverteren op diverse vacaturesites. Maar ijverig adverteren op dit soort sites kan flink in de kosten lopen, zonder een dijk van een internet-strategie. Na plaatsing kan jouw vacature al snel op pagina 3 of 5 terechtkomen. En met zo’n positie is het nog maar de vraag of die wordt gespot. Wil je online succesvol adverteren, dan moet jouw HR-afdeling kennis in huis hebben van hoe de algoritmes van de verschillende vacaturesites werken. Alleen zo verschijnt jouw vacature op de eerste pagina wanneer kandidaten bepaalde zoekwoorden intypen. Ontbreekt deze kennis op de afdeling, overweeg eens dit stukje uit handen te geven. Het is zonde als je leegloopt op wervingskosten, zonder het bereiken van goede resultaten.
Online recruitment op no cure, no pay basis
Al sinds 1989 richten we ons bij WR op het (online) zoeken, werven en selecteren van kandidaten. Wij bestuderen de werking van algoritmes, hebben een bewezen internetstrategie en ontwikkelen succesvolle wervingscampagnes. We zorgen ervoor dat Google jouw vacature juist indexeert, zodat deze ook daadwerkelijk wordt gevonden door de zoekende kandidaat. Bovendien werken wij op no cure, no pay basis. Wil jij onze dienstverlening uitproberen? Plaats dan nu jouw vacature!