Wat doet een Accountmanager?
Nieuwsgierig naar de rol van Accountmanager? Ontdek: taken, vaardigheden, opleiding, salaris en vacatures bij topwerkgevers!
Op zoek naar nieuwe medewerkers? Plaats nu een vacature
Accountmanager vacatures
WR heeft doorlopend vacatures beschikbaar voor de functie van accountmanager in de vakgebieden engineering, ICT en accountancy. Doorzoek ons aanbod en solliciteer direct!
Wat is accountmanagement?
Accountmanagement draait om het onderhouden en versterken van zakelijke relaties. Het omvat alle activiteiten die te maken hebben met het in stand houden en optimaliseren van bestaande klantrelaties. Terwijl de salesafdeling zich richt op het werven van nieuwe klanten, zorgen accountmanagers ervoor dat de huidige klanten tevreden blijven. Accountmanagers fungeren zodoende als langdurige contactpersonen en adviseurs, en vertegenwoordigen het hele bedrijf tegenover de klant.
Verschil accountmanagement en relatiebeheer
Op het eerste gezicht lijken relatiebeheer en accountmanagement sterk op elkaar. Beide focussen voornamelijk op het behouden van klanten en streven naar winstgevende en langdurige klantrelaties. Het belangrijkste verschil is echter dat accountmanagers als directe contactpersonen voor een specifieke groep klanten fungeren, terwijl relatiebeheerders op een algemener en strategischer niveau opereren.
Wat doet een accountmanager?
Terwijl de afdeling sales zich richt op het werven van nieuwe klanten en hun taak na het sluiten van de deal is afgerond, zijn accountmanagers langdurige contactpersonen voor bestaande klanten. Ze anticiperen op klantbehoeften, beantwoorden vragen en lossen problemen op. Daarnaast spelen accountbeheerders in ontwikkelingen in de markt. Bij sommige bedrijven voert een account executive ook traditionele verkoopactiviteiten uit, zoals acquisitie en onderhandelingen.
Taken
In het functieprofiel en de werkomschrijving voor de functie van accountmanager vind je onder andere de volgende taken:
- Langdurige klantenbinding door relatiebeheer.
- Samenwerkingen (partnerships) versterken met up- en cross-selling.
- Nieuwe klanten vinden en kwalificeren (prospectie).
- Markten analyseren en verkoopstrategieën ontwikkelen.
- Nieuwe producten introduceren en helpen ontwikkelen.
- Budgetbeheer en offertes opstellen.
- Teamvergaderingen modereren.
- Communicatie en conflictoplossing met andere afdelingen.
Soorten accountmanagers
- Een accountmanager binnendienst werkt vanuit het kantoor en fungeert als schakel tussen de accountmanager buitendienst en klanten. Accountmanagers buitendienst reizen door het hele land om klanten te bezoeken en contact te onderhouden.
- Een medewerker die uitsluitend verantwoordelijk is voor één of enkele zeer belangrijke klanten wordt een key accountmanager genoemd. Deze klanten worden vaak aangeduid als ‘key accounts’ omdat ze van groot strategisch belang zijn voor het bedrijf.
- Een rayonmanager is een soort leidinggevende binnen een organisatie die verantwoordelijk is voor de bedrijfsactiviteiten binnen een bepaald geografisch gebied, ook wel een ‘rayon’ genoemd.
- Terwijl een accountmanager zich richt op individuele klantrelaties en operationele taken, heeft een sales manager een bredere verantwoordelijkheid en denkt strategisch mee binnen een organisatie.
Opleiding en vaardigheden accountmanager
Opleiding
Er bestaat geen specifieke opleiding voor accountmanagement. Als je accountmanager wilt worden, kun je een commerciële opleiding volgen en daarna via bijscholing doorgroeien naar deze functie. Een andere mogelijkheid is het volgen van een economische studie, zoals Commerciële Economie, Bedrijfskunde, Business Administration of Sales Management. Als je al weet in welke sector je wilt werken, is het aan te raden een studie met een relevante specialisatie te kiezen.
Vaardigheden
Een goede accountmanager combineert onderstaande competenties en vaardigheden om klantrelaties te onderhouden, nieuwe klanten te werven en omzet te verhogen.
- Communicatieve vaardigheden: Als accountmanager heb je dagelijks contact met klanten. Sterke mondelinge en schriftelijke communicatie is essentieel om effectief te kunnen communiceren met klanten, belanghebbenden en leidinggevenden.
- Netwerken: Relaties opbouwen, onderhouden en benutten.
- Prestatiegerichtheid: Proactief zijn, hoge inzet tonen en gemotiveerd zijn om doelen te bereiken.
- Commercieel inzicht: Behoeften en vragen van klanten omzetten in commerciële activiteiten. Dit vereist inzicht in de markt en het vermogen om kansen te herkennen.
- Productkennis: Een goede accountmanager begrijpt de producten of diensten die hij verkoopt. Dit helpt bij het effectief adviseren van klanten en het opbouwen van vertrouwen.
- Zelfvertrouwen: Accountmanagers moeten zelfverzekerd zijn bij het benaderen van klanten en het onderhandelen over deals.
- Luisteren en analyseren: Het vermogen om goed te luisteren naar klantbehoeften en deze te analyseren, is essentieel voor het opbouwen van duurzame relaties.
- Meedenken met de klant: Proactief meedenken met klanten en oplossingen bieden die aansluiten bij hun behoeften.
Waar werken accountmanagers?
Accountmanagers worden aangenomen door bedrijven in vrijwel alle economische sectoren die producten of diensten verkopen en afhankelijk zijn van het onderhouden van hun klantenbestand. Bij WR vind je onder andere vacatures voor dit beroep binnen de vakgebieden engineering, ICT en accountancy. Het werk van een accountmanager overlapt vaak met dat van het management. Met enkele jaren werkervaring binnen een bedrijf ben je een goede kandidaat voor een positie in het middenmanagement.
Wat verdient een accountmanager?
Het salaris van een accountmanager in Nederland ligt op gemiddeld € 3.205. bruto per maand. Een junior accountmanager (starter) verdient gemiddeld € 3.050, en een senior in deze rol ontvangt € 3.225. Accountmanagers die via WR aan een vaste baan zijn gekomen, ontvangen een maandsalaris van € 3.625 bruto. Dit loon ligt zo’n 13% boven het nationale gemiddelde.