Wat doet een Salarisadministrateur?
Salarisadministrateur vacatures
Wat doet een salarisadministrateur?
Taken salarisadministrateurs
- Werktijden registreren en salarissen van werknemers berekenen.
- Lonen nauwkeurig berekenen en uitbetalen.
- Belastingen, verzekeringspremies en andere inhoudingen voor werknemers berekenen.
- Records bijhouden van aanvullende betalingen aan werknemers zoals overuren, bonussen en ziekteverlof.
- Toezien op wettelijke naleving van geldende regelgeving met betrekking tot loonadministratie, inkomstenbelasting en pensioen.
- HR-afdeling ondersteunen bij nieuwe aanwervingen, reorganisaties en contractbeëindigingen.
- HR-afdeling ondersteunen bij het ontwikkelen en aanhouden van nieuwe beleidslijnen en procedures met betrekking tot werknemersloon en -voordelen.
- Loonstrookjes, belastingformulieren en andere relevante documentatie uitgeven aan alle werknemers.
Deze lijst met werkzaamheden die verband houden met salarisadministratie is niet allesomvattend. Het exacte takenpakket hangt grotendeels af van de omvang van de organisatie.
Opleiding en cursus salarisadministratie
Sta je aan het begin van een carrière in salarisadministratie? Dan heb je een professionele kwalificatie nodig om verder te komen. Je kunt beginnen met een middelbare schoolopleiding met boekhoudkunde en bedrijfsadministratie. Je kunt een basiscursus salarisadministratie (BKL) volgen, en/of je inschrijven voor een praktijkdiploma loonadministratie (PDL). Deze professionele certificeringen helpen je een goed start te maken en door te groeien binnen het werkveld.
- Basiskennis loonadministratie (BKL®, mbo-3).
- Praktijkdiploma loonadministratie (PDL®, mbo-4).
- HBO Bachelor Management Payroll Services.
- Certificatie voor gebruik loonsoftware zoals Exact Online, Dyflexis, Skednet, Timechimp, Personio, Visma HR Core en Payroll en Nmbrs.
Competenties en vaardigheden salarisadministrateur
Multitasking is centraal komen te staan, daarom zoeken werkgevers kandidaten met een gevarieerde set aan vaardigheden. ‘Zachte’ vaardigheden hebben aan belang gewonnen, denk aan skills zoals probleemoplossend vermogen, communicatie, het vermogen om deadlines te halen en integriteit.
Hier zijn enkele kerncompetenties waarmee je rekening moet houden:.
- Boekhouden en bedrijfsadministratie.
- Naleving van loonbelastingen.
- Human Resources.
- Salarisadministratie.
- Software- en IT-vaardigheden.
- Communicatie en presentatie.
- Probleemoplossend vermogen.
Loonadministrateurs werken onder veel druk. Ze moeten nauwkeurig zijn en presteren onder strakke deadlines. Rekenvaardigheid en boekhoudkundige vaardigheden zijn uiteraard onontbeerlijk. Voor een grote organisatie met honderden werknemers kan de het verwerken van een nauwkeurige loonadministratie complex zijn. Software en automatisering verlichten de druk enigszins, maar de menselijke ‘touch’ blijft essentieel.