Effectieve sollicitatiegesprekken: do's & don'ts
Bij sollicitatiegesprekken zijn succes en mislukking vaak afhankelijk van enkele cruciale momenten en keuzes. Het begint allemaal met de manier waarop je binnenkomt, gaat verder met je houding tijdens het gesprek en eindigt met hoe je het afrondt. In dit artikel delen we ‘do’s en don’ts’ om op weg te helpen. Of je nu op zoek bent naar je eerste baan of een carrièreswitch overweegt, deze tips zullen je het nodige zelfvertrouwen geven om indruk te maken op potentiële werkgevers.
Binnenkomst
Kom op tijd
Het belangrijkste aspect van je binnenkomst is het tijdstip. Je kunt beter te vroeg binnenkomen dan te laat. Kom echter niet té vroeg, want dat kan de indruk wekken dat je niet kunt plannen. Loop een stukje door de wijk, wacht even in je auto of ga ergens wat drinken. Vergeet niet om je telefoon uit te zetten voordat je naar binnengaat.
Meld je bij de receptie
Meld je bij de balie of receptie en wacht op je afspraak. Kijk goed om je heen, snuif de sfeer op. Komt jouw contactpersoon aanlopen? Kijkt hem of haar recht in de ogen en stel jezelf voor met een stevige handdruk. Knijp niet te hard, maar geef ook geen slap handje.
Maak een goede eerste indruk
De eerste vier minuten van het gesprek kunnen doorslaggevend zijn. Uiterlijke kenmerken vallen altijd direct op, hoe irrelevant het ook klinken mag. Uit onderzoek is gebleken dat veruit de meeste werkgevers van mening zijn dat de presentatie van de sollicitant zeer belangrijk is. Men vermoedt dat een sollicitant die zichzelf goed kan presenteren, ook goed zal presteren.
Tijdens het gesprek
Neem een actieve houding aan
Laat duidelijk merken dat je interesse toont door een actieve zithouding aan te nemen. Ga ontspannen zitten met je handen op tafel. Friemel niet met je vingers, dat geeft een nerveuze indruk. Vouw eventueel je handen met gekruiste vingers in elkaar. Je armen voor je borst kruisen is ook niet verstandig. Hoewel dit ontspannen en zelfverzekerd kan voelen, straalt het afweer uit en komt het onsympathiek over.
Heb oogcontact
Het is belangrijk om oogcontact te hebben met je gesprekspartner. Creëer geen ongemakkelijke sfeer door iemand aan te staren. Heb je een gesprek met meerdere personen? Concentreer je op degene die het woord voert en kijk af toe de andere persoon of persoon aan. Zo kom je eerlijk, oprecht en serieus over. Laat je blik niet afdwalen en voorkom dat je onrustig en ongeïnteresseerd overkomt.
Spreek beheerst
Praat rustig en begin opnieuw als je vastloopt in een zin. Geeft het direct aan als iets niet goed hebt begrepen of verstaan, zodat je heldere antwoorden kunt geven. Denk goed na voordat je iets zegt, je hoeft niet bang te zijn voor stiltes. Wees niet te lang van stof.
Benoem sterke en zwakke punten
Benadruk jouw sterke kanten en wees eerlijk over waar je wat minder bedreven in bent. Doe dit laatste wel op een positieve manier. Vertel bijvoorbeeld hoe je een zwakke eigenschap compenseert met een sterke. Het belangrijkste tijdens een gesprek is jezelf zijn. Doe je niet anders voor dan je bent!
Afronding
Waarschijnlijk ben je blij als het gesprek wordt afgerond. Blijf nog even bij de les! Meestal wordt je nog gevraagd of je voldoende informatie hebt of zelf nog vragen hebt. Denk goed na of je echt alles weet wat je wilt weten en vraag het als er behoefte is naar meer informatie.
Belangrijk is dat je weet hoe de procedure verder gaat verlopen. Als je gesprekspartner niet aangeeft wanneer je iets te horen krijgt vraag hier dan zelf naar
Do's and don'ts bij een sollicitatiegesprek
Wel doen
- Wees jezelf. Doe je niet anders voor dan je bent. Benoem je sterke en zwakke punten (lees ontwikkelpunten) en probeer probleemoplossend over te komen.
- Zorg dat je eigen verhaal ten aanzien van opleidingen en werkervaringen soepel loopt.
- Neem een ontspannen houding aan en kijk alle gesprekspartners afwisselend aan. Dwaal niet af met je blik, dit kan ongeïnteresseerd overkomen.
- Blijf positief. Vertel dat je van voorgaande functies hebt geleerd en dat je daardoor jezelf beter hebt leren kennen.
- Beantwoord alle vragen. Ook als ze indiscreet zijn. Probeer het antwoord dan algemeen te houden.
Niet doen
- De eerste indruk is belangrijk. Kom niet te laat en doe geen felle make-up of ladingen parfum of after-shave op.
- Ga niet meteen zitten, maar wacht tot je een stoel wordt aangeboden.
- Doe je armen niet over elkaar, dat is een te gesloten houding. Vouw je handen in elkaar en wiebel niet.
- Geef geen ‘ja’ of ‘nee’ als antwoord. Licht je antwoord enigszins toe, zonder al te breedsprakig te worden
- Praat nooit negatief over je vorige of huidige werkgever. Waarom heeft het niet geklikt tussen jou en je vorige werkgever? Geef een oprecht antwoord.